fredag 15. mars 2013

Kom igang med Sunt Hjem!

 
Snuppa har blitt veileder for Sunt Hjem, og igår hadde hun sitt første kurs! Jeg refererer alltid til "Snuppa" her på bloggen, men for de av dere som ikke vet det så heter hun Heidi Rørvik. Jeg var selvsagt tilstede, og syntes det er utrolig spennende og interessant å høre både hva hun kan fortelle og om matfilosofien til Sunt Hjem.



 
Sunt Hjem har fokus på hel, ren og naturlig mat. De tror på mat laget fra bunn av og med gode råvarer fremfor pose og halvfabrikat som er full av sukker og unaturlige tilsetningsstoffer. Dette er kanskje selvsagt, men hvor ofte blir vi ikke fortalt hvor farlig fett og lavkarbo er..? Er det egentlig det? Sunt Hjem fremmer ikke lavkarbo-teorien, men er tilhenger av karbohydratredusert kosthold. En vesentig forskjell, og særlig sukker og hvitt mel er de største synderne.
 


 
Kurset jeg var på igår heter Kom igang med Sunt Hjem. En generell innføring i forholdene mellom mat/helse og matlaging, og kurset gir deg grunnkunnskap om hvordan man kan legge om til et naturlig og sunt kosthold. Det er hevet over enhver tvil at det er sprikende teorier om hva som faktisk er sunt...

Kurset ble holdt på Århus Gård. Her dyrkes og drives økologisk jordbruk og du kan kjøpe din andel der du kan høste grønnsaker, bær og urter gjennom hele sesongen!
Mer om Århus Andelsgård kan du lese her.




Konklusjon: Kjempegøy og inspirerende!
Heidi er utrolig flink og besitter mye kunnskap på området. Alle som var der storkoste seg! Jeg fikk meg et par skikkelige aha-opplevelser, og må innrømme at et par matprodukter gikk i søpla da jeg kom hjem... Heidi serverte grønnkålsuppe med økologiske egg og Røros-rømme, og til dessert fikk vi en deilig sjokoladekake med friske bær. Alt var laget på gode, sunne og naturlige råvarer, og gjett om det var smakfullt!




Til de av dere som ønsker å legge om kostholdet eller ønsker å bli inspirert til å lage bedre,
sunnere og mer smakfull mat kan kursene til Sunt Hjem virkelig anbefales.
De tilbyr flere typer kurs, som dere kan finne på deres nettside her.

Til info så skal de holde et gratis webseminar 10. april!
Mer informasjon om seminaret og påmeldig finner du her.



Her i huset er Mikkel bedre, men fremdeles hjemme fra barnehagen.
Jeg tror nok at det blir en rolig helg på hele gjengen...


Jeg håper dere alle får en god helg full av sunn og smakfull mat!

 

1 kommentar:

LillaPanter sa...

Dette hørtes interessant ut, det skal jeg lese mer om. Vi spiser mye halvfabrikat her i huset, men etter vi fikk en sønn har jeg blitt veldig bevisst på hva vi spiser. Jeg vil gjerne lære meg å lage mer mat fra bunnen av siden jeg tross alt er ansvarlig for å lære sønnen min gode matvaner og vil oppdra en sunn sønn - ikke ødelegge kroppen hans. Det er bare kunnskapen som mangler. Med litt planlegging er jeg sikker på at man finner tiden til å droppe alt halvfabrikatet :) Så var det å finne kunnskapen da ;)

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen ♥ Klem Silje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...