onsdag 12. oktober 2011

Kastanjetid!


 Løp og plukk!

Om sommeren går jeg og smugtitter opp i alle kastanjetrær jeg går forbi.
 Jeg tenker at snart... snart er de klare!"

Tidligere år har jeg nøyd meg med å plukke de som allerede har falt på bakken. I år klarte jeg rett og slett ikke å holde meg til de modnet... Jeg vet om noen små trær i nærheten der kastanjene henger lavt... -Lavt nok til at jeg med min spenst klarer å motarbeide tyngdekraften nok til å nå grenene. -Så til dere som har sett meg langs veien hoppende under et kastanjetre; her har dere forklaringen!




Jeg plukket dem mens kastanjenøttene fremdeles lå godt bevart inni skallet sitt (eller hamsen heter det kanskje...), og har hatt dem liggende i en bøtte på trappen. En etter en har de sprukket og de fantastisk vakre, sjokoladebrune kastanjenøttene har kommet til syne. Jeg vet at jeg har nevnt det før, men jeg må si det igjen; Kastanjenøtter er noe av det vakreste jeg vet!

-Men jeg trenger råd fra dere:
Er det noen som vet hva som er beste måten å "tørke" dem på?

De er så fantastisk vakre når de er helt nyklekkede og ser så friske og fine ut, men så er det så mange som skrumper så veldig inn når de tørker. Joda, jeg skjønner jo at det er en naturlig del av prosessen, men noen holder seg bedre enn andre, både i farge og form, så jeg lurer på om noen av dere kan fortelle meg hvordan jeg kan bevare dem best mulig?




Jeg skal nok ut og plukke noen flere etterhvert, for jeg har mange ideer om hva jeg kan bruke dem til...
-Og den knusktørre lyngen på trappen kan dere bare overse. Den døde nesten rett etter at jeg kom hjem fra butikken med den, men jeg har ikke orket å bytte den ut. De fineste har jeg fått av mimmi og de henger på porten. Kan vise dere dem en annen gang :)


God onsdag!


Kjære søte mannen min: Neida, jeg har ikke glemt de skoeskene i kjelleren som er fulle av blant annet kastanjenøtter.
Må bare ha litt friskt blod i samlingen...
Du er toppers forresten!




4 kommentarer:

Janne sa...

SÅ gøy Silje. Nå har jeg klikket meg inn og lest om deg i lokalavisen din. Syntes som du at det var en super artikkel... Du blir lokalkjendis du nå...
Og skal jo se at leserantallet må øke etter dette :-)

Klemmer...

MissMette sa...

Hei Silje :)
Tusen takk for koselig kommentar ღ Det var så
kjekt å lese om deg i Bolig & Interiør avisen
deres som kom ut, kjempeflott artikkel :)
.... og nydelig med kastanjer ღ elsker disse,
men har dessverre ikke tilgang til slike her
i nord, i alle fall ikke som jeg vet om?
Masse fine innlegg her hos deg siden jeg var
innom sist ღ Ønsker deg en fortsatt fin kveld
og uke, stor klem fra Mette

Rahman sa...

yurtdışı kargo
resimli magnet
instagram takipçi satın al
yurtdışı kargo
sms onay
dijital kartvizit
dijital kartvizit
https://nobetci-eczane.org/
Z082

Anonym sa...

شركة تسليك مجارى بالجبيل
شركة تسليك مجارى بالخبر
شركة تسليك مجاري بالاحساء

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen ♥ Klem Silje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...