fredag 13. august 2010

Vær og forventninger


Idag kom høsten.




Det føles hvertfall slik. Det gjør meg ingenting, for jeg sitter bare inne og drikker te og spiser antibiotika uansett. Men det får meg til å tenke tilbake på sommeren og på èn ting... "Alle" har omtalt denne sommeren som så dårlig rent værmessig.

Helt ærlig, har den virkelig vært så dårlig?

Jeg kan knapt telle på en hånd de dagene det har regnet -hvertfall her jeg bor, på sørøstlandet. Jeg syntes ikke jeg har sett annet enn sol, og om vi ikke har hatt tropenetter i fleng, nei så er vel heller ikke det noe vi kan forvente?




Vi har ikke mer enn akkurat fått pakket bort påskeharer og dekorerte egg, før avisene spår i vei om sommerværet og hva vi har i vente. Dette for at solglade nordmenn med angst for regn skal kunne sikre seg plass på et overbooked hotell på Gran Canaria. Solgaranti er vel nøkkelordet.

Vi bor tross alt i Norge. Kanskje vi bør skru ned forventningene til vær og temperatur. Selv syntes jeg denne sommeren har vært fin. Ja, de har rotet veldig med værmeldingene, men alt i alt syntes jeg det har blitt bedre enn meldt. Det skal nevnes at jeg trives særdeles dårlig når gradestokken bikker 25+ og trives med "akkurat passe varmt", som jeg personlig definerer som rundt 22-23 grader C.

Badetemperaturen bikket vel aldri 20 denne sommeren, noe jeg er helt enig i at var litt dumt. -Men igjen, kan vi egentlig forvente 20+ i sjøen her vi bor?




Jeg føler at jeg har fått en god dose sommer i 2010 -selv om vi har brukt så og si hele ferien vår på oppussing. Jeg håper ikke sommeren er over helt enda, men jeg kommer til å ønske høsten hjertelig velkommen når den banker på døren. (Til dere som fikk litt panikk nå, kan jeg berolige dere med at helgens værvarsel absolutt ikke sier "høst"!)

Det bør kanskje nevnes at jeg, for ikke lenge siden, flyttet fra Bergen, så jeg måler muligens fremdeles været i Vestlands-skala, og da er jo dette særdeles bra! :)




Dagens bilder er fra sommerens turer til gården til min mor i Hjertet av Telemark.
Et vakkert sted -særlig om sommeren med alle stauder andre vekster rundt om på tunet.



Ønsker dere alle en riktig fin helg!

1 kommentar:

Bettum Villa sa...

Været der jeg bor har vært ganske skuffende. Du kan si at vi har sikkert hatt like mye sol som regn og så har det gjerne vært litt sånn annenhver dag. Slik at det ble veldig vanskelig å planlegge noe.

Så vi trengte ikke hente frem og blåse opp bassenget og vi trengte ikke sette på vifta på soverommet. Badet har jeg heller ikke gjort.
Så JEG kan i allefall si at fjoråret var bedre..

MEN det skal være med i beregninga at jeg elsker høsten så det gjør meg ingen ting at sommeren er "over".

Ønsker deg en fin dag. God bedring.

Klem Madelén

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen ♥ Klem Silje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...