onsdag 21. april 2010

Knekkebrød og gamle skatter



Bikinisesongen kommer snikende. Ja, tiden etter påske har en tendens til å bli burde-burde. Neste sommer, kanskje... Men, uavhengig av hvorden jeg føler jeg i fisken; sunn, "lett" mat smaker bedre om våren syntes jeg! Det er sikkert en psykologisk forklaring på det...

Godt knekkebrød, det er godt det! Her om dagen fikk jeg oppskriften på noen knallgode hjemmelagde knekkebrød fra en kollega. De inneholder masse gode, grove kornsorter og metter virkelig!




ca. 16 knekkebrød:

1 dl lettkokte havregryn
1 dl havrekli
1 dl sesamfrø
1 dl sammalt rug
1 dl solsikkekjerner
0.5 dl kruskakli
0.5 dl linfrø
3.5 dl vann
1 ts salt

Rør alt sammen i en bolle. Den skal ha en litt seig og bløt konsistens.
Legg en i en klatt på bakepapirkledd langpanne. Press ut til passe stort knekkebrød. Det bør ikke være mye tykkere enn 3-4 mm tykt. Da har det en tendens til å bli mykt og ikke sprøtt og godt som knekkebrød skal være. Oppskriften passer fint til 2 brett med 8 knekkebrød på hvert brett.

Stekes midt i ovnen på 180 grader i ca. 40 min. Avkjøles på rist. 
Oppbevares i kakeboks eller liknende så de ikke blir seige og myke!




Velbekomme!



Jeg var en tur på loftet igår og fant en liten skål og blomstervase som jeg har lagt bort etter farmor. Sølv eller plett... -søte er de uansett! Vel, de var vel ikke så søte da jeg fant dem, men jeg kunne skimte stort potensiale bak alt sotet... Resultatet ble bra, og jeg skal gi dem en ny og langt bedre tilværelse i det nye huset!




Simsalabim!




Ha en god onsdagskveld!


1 kommentar:

Janne Lillian ♥ sa...

så flink du er Silje!! Og så sunt det ser ut!!

Her er det skikkelig diett/slankern etter fødsel for 6uker siden.. og ikke minst trening. Deilig å komme iform igjen ♥

Skal prøve meg på de knekkebrødene der endag :)

ha en fin kveld ♥

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen ♥ Klem Silje

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...